פרופ' אביחי דורפמן – יחסי זהירות אסימטריים בעוולת הרשלנות: מזיקים, ניזוקים והיחסים שביניהם

הניסיון להסביר ולהצדיק את סטנדרט הסבירות שבעוולת הרשלנות לובש דפוס אחד ואחיד, ללא קשר לגישה התאורטית שלאורה מבקשים בתי המשפט וחוקרי נזיקין לפעול. השאלה הנבחנת היא כיצד נקבע מה נחשב לסביר; כך למשל, גישה אחת מציעה מבחן עלות־תועלת ואילו גישה אחרת מתמקדת במציאת איזון שוויוני בין חירויות בסיסיות.

הבעיה בגישות רווחות אלו לחקר סטנדרט הזהירות (המכונה לעתים גם 'סטנדרט הסבירות') היא, שלצד תוכנה של אמת המידה של סבירות מתעוררת שאלה נוספת, אשר הוזנחה למרות חשיבותה לפענוח הרעיון המוסרי המנחה של הסטנדרט. שאלה אחרונה זו עניינה באופן – להבדיל מתוכן – הבחינה של הסבירות. בפרט, עניינה בשאלה האם סבירות התנהגות המזיק הניזוק תימדד במונחים סובייקטיביים או אובייקטיביים.

הטענה במאמר היא, כי לא ניתן לשאלה של אופן בחינת הסבירות מעמד עצמאי משלה בקביעת פשרו של סטנדרט הסבירות. ההתייחסות אליה היא לכל היותר כאל שאלה משנית, המתאימה את עצמה אל הכיוון המוסרי (או הכיוונים המוסריים) של שאלת תוכנו של סטנדרט הסבירות. רשימה זו מבקשת לערער על קו חשיבה זה ולהצביע על כך, שישנו מתח בין שאלת התוכן לשאלת אופן בחינת הסבירות. לא רק ששאלת אופן בחינת הסבירות איננה תלויה תלות מוחלטת בשאלת תוכן הסטנדרט, אלא שביכולתה להיות שותפה מרכזית בקביעת הרעיון המוסרי המנחה של סטנדרט הזהירות. כך יוצא, כטענת המאמר, כי השאלה של אופן בחינת הסבירות חשובה דיה כדי להכפיף אליה במידת מה את שאלת התוכן בכל הקשור לגיבוש הרעיון המנחה של סטנדרט הסבירות. במסגרת זו מוצעת – בצורה ראשונית בלבד – האפשרות, כי הרעיון המוסרי שבבסיס הסטנדרט הוא עיקרון מוכר ובסיסי (ואפילו הכרחי) לכל חברה ליברלית, העיקרון של כיבוד ושל הכרה בזולת בתנאיו שלו.

למאמר המלא

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה דיני נזיקין, מחקרי משפט, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s