פרופ' מנחם מאוטנר – "מינוי שופטים לבית-המשפט העליון בחברה רב-תרבותית"

בשנים האחרונות התעוררו שאלות על-אודות דרכי המינוי של שופטים לבית-המשפט העליון.

בחלק א של מאמר זה אציע סיבות אחדות להתעוררותן של השאלות האלה ואסקור שורה של הצעות שהועלו באשר לאיושם של בית-המשפט העליון ובית-המשפט לחוקה.

בחלק ב אציע מסגרת תאורטית לחשיבה על התפקיד שבית-המשפט העליון אמור למלא בין מוסדות המדינה. אטען שהמשפט הנוצר ומופעל בבתי-המשפט הוא מערכת תרבותית נבדלת, שיש ערך בקיומה ובשימורה.

בחלק ג אטען שהמשפט הנוצר ומופעל בבתי-המשפט בישראל למן קום המדינה מושתת על התאוריה הפוליטית הליברלית.

בחלק ד אטען כי בישראל חיים לא-מעט יהודים דתיים המחויבים הן להלכה היהודית והן לערכים הליברליים העומדים ביסוד המשפט הישראלי. אטען עוד כי לא רק שניתן למנות בני-אדם כאלה לשופטים, אלא אף יש ערך במינויים כאלה. לעומת זאת אטען כי יהודים דתיים הכופרים בערכים הליברליים העומדים ביסוד המשפט הישראלי אינם יכולים להתמנות לשופטים בבית-המשפט העליון וביתר בתי-המשפט של המדינה.

בחלק ה אטען שגם אילו הייתה ישראל מדינה הומוגנית מהבחינה התרבותית, הייתה קיימת עדיין בעייתיות בדרך שבה מונו שופטים לבית-המשפט העליון בשני העשורים האחרונים. זאת משום שבעוד הגיונו של ההליך השיפוטי הוא עיקורם של קשרים אישיים בין השופט לבין הצדדים המתדיינים לפניו, חלק מהמינויים לבית-המשפט העליון בשני העשורים האחרונים התאפיינו בקיומם של קשרים אישיים קרובים במיוחד בין שופטי בית-המשפט לבין השופטים המתמנים.

קישור למאמר (זמין למנויי אתר nevo) –

http://tinyurl.com/hwswtlo

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s