פרופ' דיויד גילה – "הערת חקיקה: חוק המזון"

אנו שמחים להציג את מאמרו של דיויד גילה, "הערת חקיקה: חוק המזון", אשר התפרסם בגיליון האחרון של כתב העת – לא(1).
 
במאמרו מנתח המחבר את החוק לקידום התחרות בענף המזון, התשע"ד-2014 – הרקע לחקיקתו, מטרותיו והכשלים שהוא נועד לפתור.
הרקע לחקיקת החוק הוא רצון משרדי הממשלה להילחם בבעיית יוקר המחיה בשוק המזון ובכשלים תחרותיים שהתגלו בשוק, בין היתר, על ידי רשות ההגבלים העסקיים. מטרת החוק היא, טיפול, באמצעות כללים ברורים, רחבים וחדים יותר מאשר האיסורים הרגילים של דיני ההגבלים העסקיים, בארבעה כשלים שהתגלו בשוק המזון – 1. אי-מודעותו המספקת של הצרכן באשר לרשת השיווק, באזור שלו, אשר יכולה להציע לו סל מוצרים רצוי במחיר הנמוך ביותר. בכשל זה, נועד לטפל פרק החוק העוסק בשקיפות המחיר הקמעונאי. 2. העובדה שהצרכן לא תמיד נהנה מאפשרות בחירה בין מספר גדול מספיק של רשתות שיווק מתחרות באזור שבו הוא נמצא – תופעה שהוקצנה על ידי 'מילוי' אזורים גאוגרפיים בסניפי רשת שיווק אשר ריכוזית באותו אזור, באופן העלול לפגוע בתחרות ולדחוק מהאזור רשתות שלא פעלו בו קודם לכן. בכשל זה נועד לטפל פרק החוק העוסק ביכולת הממונה על ההגבלים העסקיים לפקח על תופעה זו. 3. ספקים גדולים עלולים לדחוק ספקים קטנים ממדפי רשת השיווק. בכשל זה נועדו לטפל הוראות שונות העוסקות ביחסים שבין הספקים לרשתות השיווק. 4. מחיר מוצרים מסוימים לצרכן עלול להיות גבוה, חרף קיום כוח קנייה בלתי מבוטל בידי רשתות השיווק. בכשל זה נועדו לטפל ההוראות בעניין איסור התערבות ספקים גדולים במחיר לצרכן, ואיסור על ספקים לשלם לקמעונאים גדולים בונוסים או 'תשלומי מדף', המפצים את הקמעונאים על מחיר סיטונאי גבוה, באופן שאינו בהכרח מתגלגל לטובת הצרכן.
 
קישור למאמר (זמין למנויי Nevo.co.il) –
 
**
מזומנים לעקוב אחר עמוד ה-Linkedin של כתב העת. קישור – https://www.linkedin.com/company/bar-ilan-law-studies-%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8%D7%99-%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98/
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, כרך לא(1) - המשפט והשוק, משפט וכלכלה, עם התגים , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s